הקדמה :
ניכוי מס הכנסה במקור מתשלומים לספקים ונותני שירות אחרים הינה חובה המוטלת על חלק נרחב מהעצמאים והחברות.

הניכוי נע בין 20% ל 48% מס במקור, סכומים משמעותיים בכל קנה מידה, הרעיון מאחוריי חובה זו הוא שכל עצמאי יצטרך לבקש פטור מניכוי מס במקור יהפוך ל"משלם משכורת", אך פה קבור הכלב, הפטור ניתן רק לעצמאי וחברה המדווחת ומשלמת את כל הדו"חות והמיסים המתחייבים ממנה למס הכנסה ומע"מ, כך שבסופו של יום מדובר על ה"מקל והגזר".

אך השאלה היא כיצד נמנעים מכך ?

התשובה פשוטה – בקשה לקבלת פטור מניכוי מס במקור אשר מקטינה או מאפסת לחלוטין את חובת ניכוי מס במקור.

מה קורה אם לא בודקים \ מנכים מס הכנסה במקור ?

לפי החוק היבש , יש לרשויות את הזכות לא להכיר בהוצאה שהייתה לנו אם הייתה לנו חובה לנכות מס במקור ולצד השני לא היה פטור – לא נעים בכלל.
הניסיון מלמד כי לא ממהרים להשתמש באמצעי זה, אך לא כדאי לקחת סיכון, בעיקר כשמדובר על תשלומים גבוהים או קבועים כמו שכ"ד למשל.
המלצתנו היא פשוט לבקש מכל ספק ונותן שירות "פטור מניכוי מס במקור" שניתן להפיק בקלות מאתר "רשות המיסים" ולשמור אותו צמוד לחשבונית שקיבלנו מנותן השירות שאיתו עבדנו.

טיפ: מניסיוננו הרבה עסקים שלא חייבים בכלל לנכות מס במקור, משתמשים באישור ניכוי מס במקור זה , או ליתר דיוק בחוסר אישור ניכוי מס במקור כתירוץ לעכב ביצוע תשלום לספק או נותן שירות, ולכן לפני שאתם מבצעים גביה מלקוחותיכם, תבדקו האם יש לכם אישור מעודכן באתר רשות המיסים.

לא למתחילים… "חובת ניכוי מס במקור משירותים ונכסים"

"ניכוי מס במקור משירותים ונכסים", הינה חובה המוטלת על חברות וארגונים גדולים כאשר תקנות ניכוי מס ספציפיות אינן חלות.
כאשר יש הוראה ספציפית לניכוי במקור (ראה בטבלה בנספח 1), היא גוברת על ההוראה לניכוי במקור לפי תקנות ניכוי מ"שירותים או נכסים", רק כאשר משולם תשלום שאינו שייך לאחת הקטגוריות שבטבלה, יש לבדוק אם חלה חובת ניכוי במקור, לפי התקנה לניכוי במקור מ"שירותים ונכסים".

 חברה, ככלל, חייבת בניכוי מס במקור משירותים ונכסים במידה ומחזורה ,כולל מע"מ, עולה על 5.2 מיליון ₪ או שהיא חייבת בניהול מערכת חשבונות כפולה בהתאם להוראות ניהול פנקסים.
נישומים החייבים לנכות במס במקור בשנת 2014 הם יחיד או חברה אשר חייב בשנת 2014 בניהול מערכת חשבונות כפולה בהתאם להוראות ניהול ספרים ואשר באחת משלוש השנים הקודמות היו חייבות בכך.

הערות ודגשים:

1. תמיד יש לבדוק אם חלה חובת ניכוי במקור מתשלומים לגביהם נקבעה חובה ספציפית לניכוי מס במקור, כגון, שכר סופרים, שכר דירקטורים, שכר מעניקי שירותי משרד, שכר דירה ועוד , ורק אם אין חובת ניכוי ספציפית יש לבדוק האם חלה חובת ניכוי על פי תקנת "שירותים או נכסים".
2. יש לנכות מס מהתשלום כולל מע"מ.
3. שיעור הניכוי הינו 30%, אלא אם המקבל מציג אישור על ניכוי נמוך יותר או פטור מניכוי.
4. תשלומים בעד שירותים או נכסים לספק חד פעמי בסכום שאינו עולה על 4,800 ₪ (לפני מע"מ), לא חייבים בניכוי מס במקור.

לסיכום, ניכוי מס במקור הינו אישור הניתן ע"י רשות המיסים כ"בונוס" על כך שאנו מדווחים ומשלמים את חובותינו במועד, יחד עם זאת לעיתים ניתן להיעזר בו גם כאמצעי לעיכוב תשלום לספקים, כך או כך כדאי להיות ערניים ולבדוק את הספקים שמולם אנו עובדים, כדי להימנע ממצב שלא מכירים בהוצאות העסקיות שהיו לנו.

כותב המאמר אלון טהורי הינו חשבונאי ויועץ מס מוסמך בעל רישיון ייצוג של המוסד לביטוח לאומי המנהל משרד יועץ מס המתמקד בייצוג של חברות ועסקים מול רשויות המס, לרבות ייעוץ עסקי ותכנוני מס הכנסה.

אין בתוכן האמור משום המלצה, חוות דעת משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי; כמו כן אין התוכן הנ"ל מתיימר להיות מקיף או ממצה והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו.

נספח 1 – רשימת תשלומים ועסקים שחייבים לנכות מס במקור

סוג תשלום

הגדרת "משלם"

הגדרת "מקבל"

שיעור ניכוי (כשאין אישור)

הערות

עבודותחשמל אלקטרוניקהמתכתהלבשה (המחאה)חברה שזהו עיסוקה העיקרי (חברה בלבד)כל מקבל30%הלבשה – לרבות ייצור מוצרי טקסטיל והלבשה מתכת – כולל תיקוניםחשמל ואלקטרוניקה – כולל תיקונים 
שכר אומניםשכר בוחניםשכר סופרים ומוזיקאיםכל משלםכל מקבל48%כולל בעד תפאורההנחייהבימוילרבות תשלום להחזר הוצאות ומ.ע.מ 
דמי שכירות עסקייםכל משלם בעד השכרת נכס עסקי(שנחשב אצלו כהוצאהכל מקבל35% 
הובלה והולכת נוסעיםמשלם בעד הובלה שעיקר עסקו (בהובלה וכל משלם בעד הולכת נוסעים לעבודה וחזרה כל מקבל30%לרבות בעד גרירה
שכר מרציםכל משלםכל מקבל48%שכר מרצים – לרבות הרצאותהוראהתרגול ומופע שאינו אומנותי 
תשלום לתושב חוץכל משלםכל מקבל שאינו תושב ישראל25%כאשר תושב החוץ הוא בעל מניות מהותי – 30%

מוכן להתקדם ולהשתדרג?

אני מזמין אותך לפנות אליי כבר היום, ואשמח להציע לך שירות מעולה שיקדם אותך משמעותית.
צריכים עזרה?