כל עו"ד מתחיל יודע כי "אי הכרת החוק אינה פוטרת מן העונש הנלווה אליו", ולכן בחיים בכלל ובניהול ספרי הנהלת חשבונות בכלל, המשפט הנ"ל מקבל משנה תוקף.
אחת הבעיות הנפוצות שבגללן עצמאים מסתבכים עם רשויות המס, היא אי הכרת החוק בכל הקשור לניהול ספרי הנהלת חשבונות כהלכה; כאשר במרבית המקרים הטעויות קורות בתום לב וכתוצאה מאי הכרת ההוראות המיוחדות החלות על העו"ד במהלך עיסוקו.
במאמר זה נעמוד על הייחודיות של הפעילות העסקית של העורך דין , תוך התייחסות פרטנית לדרך בה הוא צריך להפיק חשבוניות וקבלות כהלכה.

התנהלות שוטפת:

לאור עיסוקם הייחודי של עורכי הדין, במהלכם הם מקבלים פיקדונות מלקוחות, גובים מלקוחותיהם החזרי הוצאות בגין אגרות ותשלומים שונים, מנהלים עבור לקוחותיהם חשבונות בנק ומבצעים בשמם פעולות שונות, מצא המחוקק הישראלי להתייחס באופן שונה לניהול ספרי החשבונות שלהם.
בעוד שלמרבית העצמאיים הכנסתם מורכבת מגביית תשלום בעבור השירותים והסחורות שאותם הם מספקים, לעורכי דין יש תקבולים נוספים, למשל:

קבלת פיקדון – לעו"ד יש את הזכות לקבל פיקדון מלקוח, אשר מופקד אצל העו"ד למשמרת או לחלופין בחשבון בנק אשר נפתח במיוחד למטרה זו, חשבון בנאמנות .
פעולה זו נפוץ בעיקר בעסקאות של מכירת מקרקעין, קבלת ערבויות ובטחונות לעסקאות, בחשבון הנאמנות הפיקדון יתכנו תנועות של הפקדה ומשיכה כפי שיפורטו בהמשך.

הוצאות לקוח – במהלך עבודתו, העו"ד משלם אגרות שונות בעבור לקוחותיו, כגון: אגרות רישום והיטלים שונים כחלק מההליך המשפטי אותו הוא מבצע.

הנוהג הוא ששכר הטרחה של העו"ד אינו כולל את האגרות הללו,
אלא העו"ד משלם מכיסו, ולאחר מכן מתחשבן עם הלקוח עבור הוצאות אלו.
זה המקום להדגיש כי הוצאות הלקוח מתחלקות להוצאות הכוללת מע"מ ושאינן כוללות מע"מ.

לחלוקה זו יש חשיבות גבוהה, משום שרישום של תשלום אגרה למשל כהוצאה עם מע"מ , תחייב את העו"ד לשלם על החזר הוצאות זה מע"מ מלא , סכום שיכול להסתכם באלפי שקלים.

שכר טרחה \ שכר טרחה נוטריוני – תשלום עבור שכר הטרחה , כאשר שכר טרחה נוטריוני הינו סיווג נוסף בשכר הטרחה של העו"ד, אך לעניינו זאת הכנסה מעסק לכל דבר ועניין.

ניהול "ספר לקוחות"

בדומה לעמיתיו בעלי המקצועות החופשיים, מחויב העו"ד בניהול ספר לקוחות בו כל החיובים והזיכויים המתייחסים לאותו לקוח צריכים להירשם, כגון: תשלומי אגרות, כיבודים ומוניות ועוד.
כך קורה שבעוד מרבית העצמאיים יעבירו אל היועץ מס \ רו"ח חשבוניות מס בלבד בדר"כ, הרי שעל העו"ד מוטלת החובה, שהיא גם זכות כפי שיובהר בהמשך, להעביר גם קבלות שהפיק ללקוחותיו.

אם כן מדוע זאת זכות ?

החובה שהטיל מס הכנסה על בעלי המקצוע החופשיים, למעשה מחייבת אותם לנהל רישום מדוקדק, שבסופו גם בעל המקצוע בעצמו יוצא נשכר מחובה זו , מכיוון שחובה זו מסייעת להם לדעת במדויק כמה לגבות מלקוחותיהם, ולמעשה סביר להניח שהיו עושים זאת גם ללא הנחיית רשות המיסים.

פיקדונות או לא להיות….

לאור העובדה שעו"ד רשאי לנהל את כספי לקוחותיו בחשבונות בנאמנות, הנחת העבודה של רשויות המס היא שכל הכספים מהווים הכנסה בידי העו"ד עד שיוכח אחרת, ולכן על העו"ד מוטלת החובה לנקוט במשנה זהירות בניהול חשבונות אלו, בכדי למנוע ניפוח הכנסות מצד אחד וחשיפה לבעיות אתיקה משמעת מן הצד השני.
זהירות זו יכולה לבוא לידי ביטוי בנקיטת האמצעים הבאים:

  1. הפרדה מוחלטת בין חשבון הנאמנות של הלקוח לחשבון הפרטי.
  2. הדפסת פירוט עו"ש של החשבונות בהם התנהלו פיקדונות במהלך השנה השוטפת והעברתם ליועץ המס \ רו"ח לצורך התאמות הספרים במהלך סגירת הדו"ח השנתי.
  3. שמירה ותיוק של כל פעולה המבוצעת בחשבונות אלו בשני מקומות שונים, תיק לקוח למשל ובקלסר הנהלת החשבונות שנמצא אצל היועץ מס \ רו"ח.
  4. ניהול חשבון חובה וזכות לכל חשבון נאמנות כחלק ממערכת הנהח"ש.

לסיכום:

לאור האמור לעיל, ניתן להבין כי רישום נכון ומדויק בשילוב של הדרכה ומעקב נכונים מצד יועץ המס ורו"ח שלכם, יכולים לחסוך לכם המון כסף, זמן והסברים מיותרים מול רשויות המס.

כותב המאמר אלון טהורי הינו חשבונאי ויועץ מס מוסמך, בעל רישיון ייצוג מול המוסד לביטוח לאומי, המנהל משרד יועץ מס המתמחה בייצוג של חברות ועצמאים מול רשויות המס השונות, לרבות ייעוץ עסקי ותכנוני מס הכנסה.
אין בתוכן האמור משום המלצה, חוות דעת משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי; כמו כן אין התוכן הנ"ל מתיימר להיות מקיף או ממצה והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו.

מוכן להתקדם ולהשתדרג?

אני מזמין אותך לפנות אליי כבר היום, ואשמח להציע לך שירות מעולה שיקדם אותך משמעותית.
צריכים עזרה?