"רכב חברה" הינה הטבה שמקבל העובד , אך המיסוי הנלווה להטבה זו, משאירה את העובד עם טעם חמוץ ופגיעה משמעותית בשכר העובד בעקבות חיובים גבוהים מצד מס הכנסה וביטוח לאומי .
המצב הקיים קובע כי יש לזקוף לעובד בתלוש השכר "שווי שימוש ברכב",  כאשר נכון לשנת 2016 אותו שווי, נע בין 2,710 ₪ ל 10,440 ₪ לחודש.
מבחינת העובד מהווה הכנסה בדומה לשכר עבודה , עובדה שגוררת חיובי מס הכנסה וביטוח לאומי שיכולים להגיע למאות שקלים בחודש, ואלפי ₪ בשנה.
אם כן מה אפשר לעשות ?
במאמר זה נסקור בקצרה את האפשרויות העומדות למעסיק ולמנכ"ל להגדיל את ההוצאות הרכב מצד אחד, ולהגדיל את הנטו של העובד מן הצד השני.

"רכב תפעולי"

צמד המילים שכל עצמאי מחבב, וזאת לאור העובדה שברכב זה כל ההוצאות מוכרות במלואן לעניין מס הכנסה ביטוח לאומי ומע"מ, וכן בחברות בע"מ לא משלמים עבורן מקדמות בגין "הוצאות עודפות".

כדי שהרכב שלנו יוגדר כתפעולי, צריכים להתקיים אחד מהתנאים הבאים:

  1. רכב בטחון כהגדרתו בתקנות התעבורה , המשמש לפעילות מבצעית או ביטחונית בלבד.
  2. רכב המשמש רק לצורכי המעביד או העצמאי, כאשר בסוף יום העבודה הרכב מוחזר לבית העסק, אשר אינו בית המגורים של המעסיק, כאשר במקרה שמדובר על עובד אשר משאיר את הרכב האמור בבית מעסיקו, וניתן להוכיח כי השימוש הוא לצרכי העסק בלבד, כדאי לדרוש הוצאה זו במסגרת החוק.
    כפי שניתן לראות , התנאי הראשון לא רלוונטי למרבית העצמאיים, מה שמשאיר אותנו עם האתגר ליצור תנאי עבודה אשר יעמדו בתנאים אלו, ויאפשרו גם לעובד וגם למעסיק חיסכון משמעותי במיסים.
    להלן מספר טיפים מהשטח ליישום תכנון מס זה:
  • אזכור בחוזה ההעסקה של העובד את התנאי האמור.
  • צילום מקום החנייה והרכב לצורך הוכחה בשלב מאוחר יותר.
  • ניהול "יומן רכב" המפרט את נסיעות העובד ברמה יומיומית.
    חשוב לדעת: רכבים אשר מעל למשקל של 3,500 ק"ג, או שסיווגם לעניין משרד התחבורה אינם L3 / N1 / M1 אינם דורשים תכנוני מס וההוצאות בגינם מוכרות במלואן, למשל: משאיות סמיטריילר, אופנועים עד 125 סמ"ק וכ"ו.

"רכב מאגר"

מושג חדש שנולד בעולם המיסוי בשנה האחרונה, מנסה לתת מענה לחוסר הצדק הקיים בכל הקשור לרכב הצמוד לעובד ; ומעניק "פתח מילוט" למעסיקים ולעובדים מרשת המס של הגובה הישראלי.

איך זה עובד ?

השיטה החדשה מאפשרת זקיפת שווי יחסי בהתאם לימי השימוש בחודש, כאשר בפועל לוקחים את מספר ימי השימוש חלקי 30 ימים לצורך הדוגמא, ומקבלים את % השימוש היחסי לאותו חודש.
כאשר הרכב נשאר רק פעם אחת ברשותו של העובד בלילה, אז אין שווי בכלל.

יחד עם זאת, רכב מאגר הינו רכב שעונה על כל התנאים הבאים:

  1. הועמד/ו לרשות העובד רכב/י מאגר (לרבות חניית לילה בחניית העובד) במהלך חודש קלנדרי מספר ימים מוגבל שאינו עולה על עשרה ימים, וכן במספר ימים מוגבל במהלך שנה קלנדרית שאינו עולה על מאה ימים.
  2. לא הועמד לרשותו של העובד רכב אחר באותו חודש (אין לו רכב צמוד).
  3. לא מדובר ברכב המוצמד לעובד אלא רכב מאגר המיועד לפעילויות שוטפות.
  4. הרכב נותר בידי העובד למשך הלילה בלבד, החל מתום יום העבודה המלא של העובד בתום פעילות מחוץ למקום העבודה הקבוע והסתיים לאחר שעות העבודה הרגילות או לקראת פעילות מחוץ למקום העבודה הקבוע ביום המחרת הדורשת יציאה לעבודה לפני שעות העבודה הרגילות. כאשר הרכב יוחזר למחרת בבוקר למקום העבודה הקבוע למעט אם נדרש לפעילות כאמור לעיל ביום המחרת.
  5. הרכב מועמד לשימוש העובד באופן אקראי ולא שיטתי בשל צרכי העבודה ועל פי אישור של הגורם המוסמך במקום העבודה.
  6. הרכב לא נמצא בידי העובד החל מסוף יום ה' ועד יום א, בחגים, בשבתון, ימי חופשה, ימי מחלה או בכל יום היעדרות אחר מהעבודה.

לאחר שפירטנו את כל התנאים להכרה, נשארו עם האתגר ליצור תנאי עבודה אשר יעמדו בתנאים אלו, ויאפשרו גם לעובד וגם למעסיק חיסכון משמעותי במיסים.

לסיכום: החוק לא תמיד ברור או הוגן, אך כפי שידוע לכולנו, "ידע הוא כוח", ובמקרה שלנו , הידע הזה שווה הרבה מאוד כסף.

כותב המאמר אלון טהורי הינו חשבונאי ויועץ מס מוסמך, בעל רישיון ייצוג מול המוסד לביטוח לאומי, המנהל משרד יועץ מס המתמחה בייצוג של חברות ועצמאים מול רשויות המס השונות.

אין בתוכן האמור משום המלצה, חוות דעת משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי; כמו כן אין התוכן הנ"ל מתיימר להיות מקיף או ממצה והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו.

מוכן להתקדם ולהשתדרג?

אני מזמין אותך לפנות אליי כבר היום, ואשמח להציע לך שירות מעולה שיקדם אותך משמעותית.
צריכים עזרה?